Implementatie
Een strategie heeft niet veel waarde als deze niet succesvol geïmplementeerd wordt. Er moet een goede balans ontstaan tussen werken in het bedrijf en werken áán het bedrijf. Daarnaast moet de radar niet alleen gericht zijn op de interne organisatie, maar ook op wat er in de buitenwereld gebeurt. Continu in gesprek zijn met klanten, medewerkers en partners is essentieel voor alle leiders in een organisatie.
“A goal without a plan is just a wish”, is een treffende quote van Antoine de Saint-Exupéry. Een implementatieplan met het juiste detailniveau en dat voor iedere medewerker SMART is brengt je steeds dichterbij je doelen en ambities.
Voor een succesvolle implementatie zijn een aantal belangrijke succesfactoren te benoemen:
- Een duidelijke koers met een heldere stip op de horizon
- Zorgvuldige communicatie
- Draagvlak in de organisatie
- Duidelijke rollen waarbij een praktische koppeling met de strategie is gemaakt
- Heldere kaders waarbinnen medewerkers vrij kunnen handelen
- KPI’s op alle niveaus
- Consistentie en voorbeeldgedrag bij directie en management
- Commitment over prioriteiten (en wat dus niet prioriteit heeft)
- Doelgerichte en goed op elkaar afgestemde klantprocessen
- Faciliteren van medewerkers bij het uitvoeren van hun rol
- Voldoende tijd en capaciteit (kennis en vaardigheden)
- Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling
- Juiste tools en middelen
- Constructief samenwerken
- Erkenning en waardering
- Oog voor talent
- Oog voor het individu
Ik help graag bij het creëren van de randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie. En als de strategie nog niet voldoende scherp is dan starten we daarmee.
Zie ook groeiprogramma’s.